Dålig mun- och tandhygien är en ofta förbisedd orsak till smärta och lidande hos hundar och katter.

Olika individer har olika disposition för att utveckla en bakteriebeläggning på tänderna. Denna bakteriebeläggning mineraliseras med tiden och den tandsten som bildas fäster som ett hårt pansar på tändernas ytor.

Infektionen sprids med tiden till tandköttet som blir inflammerat och lätt blöder. Långvarig tandköttsinflammation leder till att tandköttet kring tänderna dör av och tandhalsarna blottas. Infektionen kan då leta sig ner till tandroten som dör med tandlossning (parodontit) som följd. Generellt gäller att hundar av små hundsraser lättare utvecklar tandsten och tandlossning.

Tandsten med inflammerat tandkött och tandlossning kan orsaka hundar, men även katter, stort lidande. Problemen kommer smygande och undgår ofta djurägarens uppmärksamhet. Ibland reagerar djurägaren på en dålig andedräkt. Infektion i en tandrot, med begynnande tandlossning och smärta, kan manifestera sig som att hunden/katten undviker att tugga på den skadade sidan.

Årlig kontroll av munhåle/tandstatus är därför viktigt för både hund och katt och utförs lämpligen i samband med den årliga vaccinationen.

Behandling av tandsten utförs hos veterinären. Patienten ges en kraftigt lugnande spruta eller sövs. Vid behandlingen avlägsnas tandsten och bakteriebeläggningar. Då tänderna rengjorts från tandsten inspekteras dessa avseende tecken på tandlossning och/eller sprickor/frakturer. Vid pågående tandlossning avlägsnas ”döda” tänder.

Förebyggande tandvård

Du kan som hundägare göra en stor insats för att bromsa utvecklingen av tandsten och tandlossning.

Den övervägande delen av tandstenen bildas på tändernas utsidor. Borsta därför tändernas utsidor så ofta Du kan; vi rekommenderar daglig tandborstning t ex efter kvällsmålet. Speciella hundtandborstar på fingertuta finns att köpa bla hos apoteken. För medelstora-större hundar rekommenderar vi att Du använder en handske med grov textur, av typen potatisskalare för färskpotatis som Du köper i livsmedelsaffären, som tandborste. Trä på handsken på handen och använd pekfingret som tandborste. Även eltandborste kan användas.

Avsluta med en belöning så kommer Du få en hund som ser fram emot den dagliga proceduren. Vänj redan den unga hunden vid tandborstning.

Genom tandborstning kan Du hjälpa Din hund till ett friskare och gladare liv!